Subskrybuj artykuły w tej kategorii

Tekst jest fragmentem książki "Kompendium Zarządzania Szkoleniami – Praktyczny przewodnik po inwestycjach w rentowność kapitału kompetencyjnego"

Kompendium Zarządzania Szkoleniami

Jedną z ambicji tej publikacji jest wszechstronność użycia. Z jednej strony ma ona stanowić całościowe omówienie najważniejszych zagadnień z obszaru zarządzania szkoleniami tak, aby każdy czytelnik miał w jednym miejscu wszystko, co stanowi bazową wiedzę w jego profesji, z drugiej ma być praktycznym przewodnikiem po projektowaniu procesów szkoleniowych, obfitym w narzędzia i komentarz wdrożeniowy. Innym celem Kompendium Zarządzania Szkoleniami jest dostarczenie całościowej i bardzo użytecznej „instrukcji z narzędziami” dla tych praktyków, którzy stoją przed ważnymi zadaniami lub problemami w swoich organizacjach. Mam nadzieję, że zebrana tu wiedza i praktyka pozwoli zarówno na stworzenie od podstaw profesjonalnego systemu szkoleniowego spełniającego wymogi dzisiejszego rynku, jak też na kompleksowy audyt i usprawnianie tych systemów, które już funkcjonują, ale wciąż pełne są ułomności i błędów lub nie spełniają oczekiwań organizacji.

czytaj dalej »

REKLAMA


 


 


Oczywiście głównym powodem napisania kompendium jest wciąż bardzo duży deficyt kompetencji w obszarze procesów szkoleniowych. Szkoląc i doradzając w ciągu ostatniej dekady setkom szkoleniowców w polskich organizacjach mam niezbity dowód, że luka kompetencyjna w tym zakresie w Polsce jest naprawdę spora. Z jednej strony obserwuje się powszechny, ogromny głód wiedzy i praktycznych narzędzi, a także dużą liczbę typowych nie domagań istniejących już w firmach systemów, a z drugiej strony poziom zawodowców zapisujących się na studia podyplomowe, na szkolenia dla szkoleniowców, na konferencje poświęcone tematyce rozwoju zasobów ludzkich pokazuje, że wciąż jeszcze nie znamy, czasem bardzo podstawowych rozwiązań, stosowanych z sukcesem na świecie od lat. Stało się więc moją prywatną misją jako konsultanta, który widzi ogromny potencjał w polskich przedsiębiorstwach, by polityka szkoleń w naszym kraju transformowała w stronę wysokoefektywnego narzędzia biznesowego, pozwalającego firmie rentownie inwestować w coraz istotniejszy element przewagi konkurencyjnej, jakim są ludzie i ich kompetencje. Tę transformację, którą promuję w kompendium, można by zamknąć w jednym stwierdzeniu: „Od szkoleń dla aktywności do szkoleń dla efektów”. Z tego też powodu niniejsza publikacja powinna się stać obowiązkową pozycją w bibliografii dla tych wszystkich młodych ludzi, którzy już na studiach myślą o zawodzie szkoleniowca.


 


Jak jest napisana ta ksiązka i jak ją najlepiej czytać? Otóż już ze spisu treści widać, że prowadzi ona Czytelnika, poprzez profesjonalny i rozbudowany proces szkolenia, wraz z tymi wszystkimi obszarami polityki szkoleniowej, które są z nim bezpośrednio i nierozerwalnie powiązane. Ze względu na poradnikową strukturę i dużą ilość zamieszczonych narzędzi i przykładów, można ją więc potraktować dosłownie jak przewodnik „krok po kroku” po projektowaniu i realizacji projektów szkoleniowych. Jednak ponieważ jest to publikacja fachowa, dotycząca zagadnień, na temat których w Polsce wciąż jest mało pozycji wydawniczych, a dodatkowo na rynku utrwaliło się szereg mitów i przekłamań, należy do treści kompendium podchodzić ze zdrowym, merytorycznym dystansem. Młodzi stażem praktycy mogą przyjąć zawartą tu wiedzę jako dobrą podstawę i przewodnik, ale bardziej doświadczeni zawodowcy powinni raczej traktować ją jeden z punktów odniesienia i weryfikować poszczególne narzędzia i wskazówki w ogniu swojej własnej praktyki. Wszystkie załączone narzędzia, tabelki, schematy, formularze, listy kontrolne i zestawienia nie są wzorcowe. Stanowią jedynie ilustrację i przykład jak może wyglądać dane narzędzie. Jedynie modele przedstawione w pierwszym rozdziale stanowią uniwersalny kanon dla szkoleniowców, niezależnie od organizacji, w której lub dla której pracują. Również i tu należy pamiętać, że każdy model jest dla nas, nie my dla niego i, jak to powiedział Jack J. Phillips, niezaprzeczalny autorytet oceny ROI w szkoleniach, „nikt nie jest zwolniony od własnego racjonalnego myślenia”. Przykłady, którymi posługuję się w kompendium bazują na autentycznych firmach i przypadkach, ale są modyfikowane i przedstawiane anonimowo. Ich rolą jest jedynie wspieranie zrozumienia działania poszczególnych rozwiązań czy mechanizmów w organizacji.


 


 


 


Kilka słów o autorze i źródłach


 


 


Postanowiłem napisać parę słów o swoich doświadczeniach w omawianym zakresie, głównie po to, by każdy Czytelnik kompendium mógł też lepiej interpretować kontekst wiedzy i narzędzi tu przedstawianych, ponieważ większość z nich wyrasta bezpośrednio z moich własnych doświadczeń jako konsultanta, menedżera i trenera zdobywanych zarówno w kraju jak i za granicą. Doświadczeń tych było sporo i były bardzo różne. Kilkanaście lat mojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego zawsze skupiało się wokół zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania szkoleniami, ale los zrządził, że mogłem zajmować się tymi samymi zagadnieniami z wielu odmiennych perspektyw. W latach dziewięćdziesiątych rozwijałem swoje kompetencje głównie jako trener, menedżer projektu i konsultant, pracując w kilku instytucjach szkoleniowych i szkoleniowo-doradczych. Kolejnych kilka lat to perspektywa pracy jako dyrektor zarządzający w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej i HR menedżer w spółce z branży IT. Ostatnie 7 lat to działalność bardziej samodzielna, najpierw jako założyciel pierwszej w Polsce firmy brokerskiej usług szkoleniowych, dającej mi możliwość doradzania z zakresie szkoleń setkom organizacji z wszystkich branż i regionów kraju, potem jako założyciel firmy konsultingowej specjalizującej się w ocenie rentowności inwestycji szkoleniowych i projektowaniu narzędzi i systemów szkoleniowych dla dużych firm, a także równolegle jako prezes polskiego oddziału największego na świecie stowarzyszenia zawodowców szkoleniowych American Society for Training and Development. Moja tendencja do bycia prekursorem i autorem spowodowała również powstanie pierwszego w Polsce programu certyfikacji kompetencji szkoleniowców pt. „Profesjonalny Menedżer Szkoleń”, którego absolwentami stało się już ponad stu profesjonalistów HR, a także wypracowanie autorskiego Modelu SEB. Spiętrzona przez lata różnorodność przemyśleń i duża ilość wypracowanych narzędzi i wykutego w rynkowym boju [slowoklucz id=99 slowo="Know-how"]know-how[/slowoklucz], znajduje swoje ujście w obecnej publikacji. Pisząc kompendium mam jednak świadomość, że dzielę się wiedzą zdobytą w bardzo subiektywnej ocenie rynku, organizacji i ludzi.


 


 
1
(1 głos)
 
 
Informuj mnie o nowych artykułach
 
 
Podziel się:
 
Spodobał Ci się ten artykuł? Zobacz również...
 
 
W pogoni za wizerunkiem
W pogoni za wizerunkiem
Aneta Baczyńska | PERSONA Dorota Bielińska
 
Czy zarządzanie ryzykiem w projekcie ma sens? -   ocena ryzyka , zarządzanie projektami , zarządzanie ryzykiem
Czy zarządzanie ryzykiem w projekcie ma sens?
Mikołaj Demko | Altkom Akademia S.A.
 
Sharepoint – komunikacja i współpraca -   intranet , obieg dokumentów , procesy biznesowe , sharepoint
Sharepoint – komunikacja i współpraca
Jakub Jerzowski | High5 Training Group
 
 
 
Dodaj komentarz do: Kompendium Zarządzania Szkoleniami
*Treść:

 Autor: *Ile to jest 6 dodać 14?

   

Redakcja nf.pl nie odpowiada za treść pozostawionych komentarzy

Wydawnictwo SWPS Academica
Profil firmyOfertaWiedzaEksperci

Wydawnictwo SWPS Academica działa od sierpnia 2002 r. Inicjatorką powołania do życia własnej oficyny wydawniczej była dr Renata Karwowska-Szulkin wówczas prorektor ds. organizacyjnych, a dziś pełniąca...

+opis działalności

Kontakt Kontakt